Problemy z pamięcią

Przyczyny problemów z pamięcią mogą być różne. Warto im zapobiegać, jeśli tylko jest to możliwe, ponieważ nasze wspomnienia są zazwyczaj niezwykle dla nas cenne. Zła dieta i nieodpowiedni tryb życia to jednak nie jedyne powody częstego zapominania.

Choroba Alzheimera to schorzenie, które według wielu ludzi spotyka osoby wyłącznie w podeszłym wieku. Tymczasem pierwsze objawy mogą pojawić się już po czterdziestym roku życia. Początkowo chorobę można pomylić ze zwykłym zapominaniem, z czasem jednak dolegliwości stają się coraz bardziej widoczne dla otoczenia. Zapobieganie tej chorobie nie jest możliwe, chociaż wiele osób uważa, iż codziennie ćwicząc pamięć można nieco złagodzić objawy. Dlatego w przypadku starszych osób poleca się naukę języków obcych lub przynajmniej rozwiązywanie krzyżówek. Obecnie dostępne leki pozwalają na spowolnienie rozwoju choroby Alzheimera, jednak wyleczenie jest nadal niemożliwe.

Inną przyczyną problemów z pamięcią mogą być urazy głowy spowodowane na przykład wypadkiem lub niezwykle szokujące przeżycia. Jednym z najbardziej dotkliwych skutków takich sytuacji może być amnezja – czyli całkowita utrata pamięci. Może być ona spowodowana uszkodzeniem pewnym komórek w mózgu. Z czasem jednak inne komórki mogą przejąć ich funkcję i pamięć może powrócić nawet samoistnie.

Na szczęście w większości przypadków problemy z pamięcią są rezultatem przeciążenia organizmu. Nawet niewielkie zmiany trybu życia mogą sprawić, że kłopoty z zapominaniem przestaną nas dotyczyć. Warto niekiedy wykonać badanie krwi i sprawdzić, czy nie mamy po prostu niedoborów ważnych dla organizmu składników, takich jak witamina B12. Ważne jest to zwłaszcza w przypadku, gdy stosujemy dietę wegetariańską lub wegańską. Do prawidłowej pracy mózgu niezbędny jest także magnez, o czym powinny pamiętać osoby narażone na stres i pijące duże ilości kawy. Kwasy omega nie tylko są niezbędne dla zdrowia serca. To dzięki nim komórki nerwowe mogą prawidłowo przekazywać impulsy elektryczne. Niedobór lub niewłaściwe proporcje kwasów omega w diecie mogą negatywnie wpływać na codzienne zapamiętywanie.

Rekonwalescencja po zabiegu chirurgicznym

rekonwalescencjaOkres rekonwalescencji polega na powrocie do zdrowia po przebytej chorobie czy zabiegu. W czasie tym trzeba na siebie szczególnie uważać, dużo odpoczywać i wykonywać wszelkie zalecone przez lekarza czynności, jak na przykład zmienianie opatrunków i regularne przemywanie rany w przypadku osób, które przeszły jakiś zabieg chirurgiczny. Jednakże rekonwalescencja to również okres, w którym trzeba uwaznie obserwować swój organizm, by w porę zauważyć ewentualne nieprawidłowości czy powikłania, które mogą zdarzyć się zawsze. Ich zauważenie odpowiednio wcześnie pozwoli szybko zareagować i zapobiec poważniejszym problemom.

Na przykład jeśli chodzi o gojenie się ran pooperacyjnych, należy unikać wszelkich czynności związanych z nadmiernym obciążeniem organizmu, czyli nie można się męczyć, dźwigać dużych ciężarów itp. W zależności od rodzaju operacji i umiejscowienia rany, okres rekonwalescencji, w którym trzeba się szczególnie oszczędzać, może trwać od kilku do nawet kilkunastu tygodni. Również od charakteru wykonywanej pracy zawodowej zależy, jak szybko po operacji będzie można do niej powrócić – jasne jest, że jeśli dana osoba wykonuje ciężką pracę fizyczną, nieprędko będzie mogła wrócić do aktywności zawodowej.

Jeśli natomiast chodzi o to, co może zaniepokoić podczas okresu rekonwalescencji po zabiegu, to są to różnego rodzaju powikłania, objawiające się zwykle nietypowymi zmianami w obrębie rany pooperacyjnej bądź też innymi dolegliwościami ze strony organizmu, które nie zawsze łatwo jest powiązać z operacją. Objawy te to mogą być na przykład nudności i wymioty, podwyższona temperatura ciała, silniejszy niż do tej pory ból rany. W niektórych przypadkach ból może nasilać się wraz z każdym dniem zamiast maleć i to zdecydowanie powód do niepokoju, należy więc niezwłocznie skontaktować się z lekarzem. Niepokoić nie powinno na przykład uczucie mrowienia w ranie i jej okolicach, a także okresowa utrata czucia w tym miejscu, gdyż jest to normalne. Natomiast jeśli pojawia się nagłe zaczerwienienie, zasinienie lub obrzęk, konieczna jest konsultacja lekarska.

Gdy jesteśmy ciągle zmęczeni

Intensywna praca, mało snu, niewłaściwe odżywianie mogą powodować stałe zmęczenie organizmu. Na szczęście są sposoby na zmęczenie, które z pewnością pomogą przezwyciężyć uczucie senności i dostarczą energii życiowej.

Najważniejszą przyczyną zmęczenia, i często bagatelizowaną, jest niewyspanie. Każdy powinien przespać w ciągu doby około dziewięciu godzin. Taki sen pozwala organizmowi odpocząć i nabrać sił do działania. Higiena snu jest tak samo ważna, jak czas jego trwania. Pościel należny regularnie wietrzyć, zwłaszcza zimą, gdy ogrzewamy nasze mieszkania i roztocza mają z tego powodu fetę. Niska temperatura zabija je. Przed pójściem spać najlepiej jest wywietrzyć sypialnię. Jeśli na dworze jest dość ciepło, najlepiej uchylić na noc okno.

Duże znaczenie dla naszego samopoczucia ma sposób naszego odżywiania. Jeżeli często czujemy się zmęczeni, być może w naszej diecie brakuje witamin i mikroelementów. Dieta powinna być bogata w warzywa, ryby i oliwę. Częste sięganie po kawę w okresach zmęczenia tylko pogarsza nasz stan zdrowia. Kawa chwilowo podnosi ciśnienie krwi, co może dawać złudne wrażenie energii. Ale napój ten, potajemnie wypłukuje magnez z organizmu. To właśnie ten pierwiastek odpowiada za samopoczucie, odporność na stres i siły witalne. Jego niedobór jest szybko odczuwalny.

Częste zmęczenie organizmu może wynikać ze znacznego niedoboru ruchu. Nie od dziś wiadomo, że ruch to zdrowie. Zatem nie żałujmy go sobie i aktywnie spędzajmy wolny czas po pracy. Najlepiej na wolnym powietrzu.

Zmęczenie organizmu jest prostą reakcją obronną organizmu na zbyt intensywny tryb życia. Lepiej go posłuchajmy i nieco zwolnijmy. Odpuśćmy sobie kilka dodatkowych zleceń, weźmy w pracy kilka dni urlopu. Najlepiej wyjedzmy z miasta na kilka dni. Jeśli nie możemy sobie na to pozwolić, zwyczajnie ukryjmy się przed światem i wyłączmy telefon. Spędźmy ten czas z rodziną i przyjaciółmi na rozmowach o niczym, obejrzyjmy stare, dobrze znane filmy na wideo i przeczytajmy klika zaległych książek.